Mieszkańcy ulicy Głównej w Branicach
Branice, dnia 25.10.2017r.
Szanowni Państwo,
Mieszkańcy ulicy Głównej w Branicach
Z uwagi na konieczność wprowadzenia zmian wynikających z ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego oraz uchwały Rady Gminy Branice w sprawie zmiany nazwy ulicy „Żymierskiego” w Branicach na nazwę ulicy „Główna” informuję, że mieszkańcy zwolnieni są z obowiązku wymiany dokumentów tożsamości, praw jazdy i dowodów rejestracyjnych pojazdów.
Nie trzeba wymieniać dokumentów zawierających dotychczasową nazwę ulicy - będą ważne dopóki nie upłynie ich termin ważności. Co więcej, nie ma opłat za zmiany wprowadzane w księgach wieczystych, rejestrach, ewidencjach i pismach urzędowych.
O zmianie nazwy ulicy mieszkańcy dawnej ulicy „Żymierskiego” muszą powiadomić jedynie niektóre urzędy, dokonując aktualizacji danych m.in. w ZUS-ie, Urzędzie Skarbowym czy bankach. Szczegóły dotyczące pozostałych zmian przedstawiam poniżej.
- Urząd Skarbowy w Głubczycach - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zgłaszają zmianę w Urzędzie Skarbowym wypełniając zgłoszenie aktualizacyjne ZAP 3.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych - osoby pobierające świadczenia powinny zgłosić zmianę danych adresowych na formularzu lub w dowolnej formie pisemnej do ZUS.
- Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – osoby podlegające ubezpieczeniu powinny zawiadomić placówkę terenową KRUS w Głubczycach o zmianie danych adresowych.
- Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – rolnicy powinni zgłosić zmianę danych adresowych do powiatowego biura ARiMR.
- Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEIDG. Zakres zmiany powinien obejmować rubryki, w których należy dokonać zmiany nazwy ulicy:
adres zamieszkania, adres zameldowania, adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, adres do doręczeń, adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, adres przechowywania dokumentacji rachunkowej. - Dostawca energii elektrycznej, gazu, usług telekomunikacyjnych (telefon, telewizja, internet) - osoby będące klientami powinny zmianę danych adresowych zgłosić do właściwego dostawcy.
- Urząd Gminy w Branicach oraz podległe mu instytucje, w tym Samorządowy Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej wprowadzają zmiany „z urzędu”.
- Banki i podobne instytucje, w tym SKOK-i, towarzystwa ubezpieczeniowe - należy zgłosić zmianę nazwy ulicy osobiście.
Dla informacji podaje również, że kwestia ponoszenia kosztów zmiany dokumentów przez mieszkańców w sytuacji zmiany nazwy ulicy kształtuje się następująco:
- Dowody osobiste - posiadacz dowodu osobistego wydanego według starego wzoru, nie ma obowiązku wymiany dowodu na nowy, a nawet nie ma uprawnienia żądania jego wymiany w przypadku zmiany nazwy ulicy. Nowe dowody nie posiadają już adresu zameldowania, a wszelkie instytucje (np. banki), które potrzebują pozyskać od klienta potwierdzenie zameldowania wymagają aktualnie zaświadczeń wydawanych przez właściwe urzędy.
- Paszporty - zmiana nazwy ulicy nie wpływa również na konieczność wymiany paszportów, gdyż zgodnie z art. 18 ust.1 ustawy z 13 lipca 2006 roku o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 758 ze zm.) paszport nie zawiera adresu właściciela.
- Dowody rejestracyjne i prawa jazdy – zmiana nazwy ulicy dokonana na podstawie tzw. ustawy dekomunizacyjnej nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową.
- Tabliczki z numerem porządkowym, zawierające nazwę ulicy - właściciele nieruchomości poniosą koszty wykonania nowych tabliczek, bądź napisów na nieruchomości zgodnych z nową nazwą ulicy, które są obowiązani umieścić na nieruchomości w widocznym miejscu, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zmiany w księgach wieczystych zostaną dokonane „z urzędu”.
- Niestety Mieszkańcy ulicy ponoszą koszty związane ze zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, a także ewentualnych szyldów, banerów reklamowych i reklam. Gmina nie może zrekompensować tych kosztów – brak podstaw prawnych dlatego typu działania.
- Zarządcy budynków przy zmienionej ulicy zobowiązani są do dokonania zmian nazwy ulicy na nową w przypadku, gdy istnieje „stara nazwa” na budynku. Umieszczenie na budynkach aktualnych nazw ulic ma zasadnicze znaczenie dla działania służb ratunkowych czy też firm kurierskich.
- Zmiany w Ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w Głubczycach, w odniesieniu do położenia nieruchomości, zostaną dokonane „z urzędu”.
Z wyrazami szacunku
Wójt Gminy Branice
Sebastian Baca